În octombrie 2020 IAB România a lansat acest Cod de Bune Practici în Influencer Marketing – un document care te poate ajuta în a-ți face imagine a jucătorilor, procedurilor și termenilor din această industrie prezentă în România încă de când au avut loc primele campanii cu bloggeri (să tot fie vreo 14 ani de atunci).
Și iată că timpul a trecut și IAB România va lansa un program de Certificare în Influencer Marketing, dedicat influencerilor și creatorilor de conținut din România.
Ce se întâmplă, de fapt? Din toamnă, influencerii și creatorii de conținut care vor să fie certificați de către IAB România vor putea da un examen online care va cuprinde întrebări din cadrul Codului de Bune Practici în Influencer Marketing, pentru a oferi companiilor și agențiilor o bază de profesioniști pe care se pot baza în campaniile de marketing și comunicare. Practic, vor putea spune că sunt certificați să facă ceea ce fac, să fie la curent cu legislația, procedurile și au luat seama de bunele practici în industrie.
Acțiunea este dedicată influencerilor și creatorilor de conținut din România și vine atât în sprijinul agențiilor de comunicare, de marketing, digitale și de publicitate, dar și al companiilor, prin oferirea unei liste de influenceri care, astfel, vor demonstra că înțeleg industria, terminologia, precum și mecanismele implementării unei campanii, ori legislația.
Fiind un proiect de industrie dedicat industriei, pentru o mai bună reprezentare în cadrul acesteia, IAB România a demarat alcătuirea unui grup lucrativ cu membri ce fac parte din cele mai importante agenții de comunicare și marketing, ori de talente, precum și din departamentele respective ale brandurilor care sunt active în acest domeniu. Și nu oricine și oricum, ci:
Companiile sunt reprezentate de 2Performant (Ana Toma), ca partener principal, alături de L’Oréal Romania (Mihaela Munteanu), Orange Romania (Anca Stancov), PepsiCo (Laurențiu Ion), Samsung Romania (Ioana Mârzac-Sigarteu), Xiaomi Romania (Adrian Ștefănescu), Avocatoo (Ana-Maria Udriște) și Social Smart (Alexandru Negrea).
Din partea agențiilor au răspuns afirmativ Confident Communications (Mara Gojar), Daescu Bortun Olteanu (Tudor Dăescu), Digital Star (Corina Scheianu), Golin (Roxana Dibă), Graffiti PR (Bogdan Tomoiaga), KUBIS (Vlad Popovici), MOCAPP (Florin Grozea), MSL The Practice (Oana Bulexa), Parenting Ads (Mădălina Putineanu), Publicis Romania (Andreea Lupu), Kooperativa 2.0 (Cristi China Birta), GroupM (Alexandra Constantinescu), Wavemaker (Auras Stancu), Strategic Events & Communication (Monica Munteanu), SmartPoint (Octav Ștefan), Squad (Mih Lovin) și Talentivity (Maria Apostol).
Grupului de lucru s-au alăturat și TikTok (Laura Savu) și Google (Aneta Pleșa), dar și publisheri precum Arbomedia (Andreea Pistrițu, Ionuț Pârjolescu) și Ringier (Andrei Ursuleanu) alături de organizații precum RAC (Laura Frunzetti) și BRAT (Arina Ureche).
Nu va fi ușor, dar nici imposibil – în special dacă ne unim forțele și vor fi impuse reguli „de bună purtare” atât între cei din agenții (care colaborează cu creatorii de conținut și care le vor putea cere o certificare), cât și în rândul influencerilor dornici să fie aliniați la ceea ce se întâmplă „pe la case mai mari”.
Așadar, stați cu ochii pe acest proces, va fi unul interesant, de durată și care sperăm să ducă la reglementări care să uniformizeze ceea ce se întâmplă în prezent, unde internetul este considerat la liber și unde fiecare face cum consideră mai bine.