Highlights 2020. Care au fost cele mai importante noutăți în Digital Marketing
A fost un an greu. Greu de tot. Dar asta nu ne-a oprit din învățare (sau nu ar fi trebuit să o facă), din a căuta soluții pentru a ne îmbunătăți munca și cunoștințele. Unele branduri au ales să oprească de tot comunicarea în digital sperând că va fi pentru 2-3 luni, după care și-au dat seama că nu se poate să stai pe tușă o perioadă prea lungă și au revenit la gânduri mai bune. Campanii cu impact social, răzmerițe (ce-mi place cuvântul), toți cu dreptatea de partea lor, business-uri în prag de colaps, grupuri de suport etc. – toate au condus la același subiect care ne-a afectat pe toți într-o oarecare măsură: incertitudinea.
Pe tot parcursul anului am avut parte de foarte multă informație nu întotdeauna utilă sau pe care să fi avut timp să o asimilăm, ne-am lipit telefoanele și laptopurile de noi uitând să mai închidem acest circuit sau, cum foarte bine a spus colegul de industrie (Dragoș Smeu): „din păcate nu avem niciun salvamar prin preajmă care să ridice steagul roșu și să ne spună că ar trebui să stăm liniștiți pe plajă.”
Și aici intervenim noi, cu un rezumat a ce a fost mai important în 2020:
It’s all about reaction. În prima jumătate a lui 2020, cei de la Facebook au lansat reacția (emoji-ul) care îmbrățișează o inimă, iar în a doua jumătate au dat liber la personalizarea butoanelor de reacție din Facebook Messenger.
Desigur, pentru că a fost un an atât de diferit față de tot ce s-a întâmplat anterior, firmele care oferă conexiune la internet și aplicațiile de teleconferință au fost pe val. Și nu puteau rata urcarea pe acest val nici cei de la Facebook, care au îmbunătățit aplicația Messenger pentru desktop (MacOS) și în special partea de Group Video Call. A apărut Messenger Rooms – un nou feature, care cu posibilitatea de a face un video call cu 50 de persoane, care ulterior să fie “arondate” în diverse camere (inițiatorul conversației trebuie să aibă cont activ de Facebook, restul nu neapărat). Iar după această lansare, opțiunea a devenit disponibilă și pe versiunea desktop a WhatsApp.
Ni s-a oferit posibilitatea limitării accesului altor aplicații (pe care te-ai logat cu Facebook) la datele profilului tău – cu doar câteva click-uri. Și iată ce înseamnă acest lucru pentru advertiseri și consumatori.
Unii dintre noi au deja disponibil, pentru alții va intra mai târziu: Quiet Mode pe Facebook – pentru că mai avem nevoie de momente în care să ne rupem de lumea virtuală. Și va fi din ce în ce mai multă nevoie de asta.
GIPHY, zeul gifurilor, va fi cumpărat de Facebook.Mark Zuckerberg a anunțat lansarea unui magazin online gratuit, integrat în Facebook și Instagram, cu mențiunea că își dorește să facă din asta cel mai mare magazin online din lume. Dacă ai deja catalog de produse definit, shop-ul îți va fi generat automat. Va avea integrat și program de loializare pe bază de puncte și bonusuri, dar și realitate augmentată pentru a testa produse (cosmetice, spre exemplu).
Utilizatorii Facebook Pages au descoperit o funcție nouă ce are ca scop crearea unor “e-mailuri personalizate de marketing”. Acest tool se adresează mai mult întreprinderilor care nu sunt la fel de familiarizate cu marketingul prin e-mail, oferind o altă modalitate de a le ajuta să se conecteze cu publicul lor cu ajutorul unor instrumente simple. Mai multe detalii -> https://bit.ly/3doZ2I1
Cred că ne-am gândit de multe ori: ce putem face cu oamenii din grupuri, cum îi targetăm, cum ajungem la ei? Ei bine, pe măsură ce Facebook continuă să susțină engagementul în grupuri, platforma caută, de asemenea, să creeze mai multe oportunități – ca să nu ne supere pe noi, ăștia cre băgăm mulți bani în algoritmii săi.
Ok, băgăm bani în Facebook, dar noi ce primim în schimb? Iată că Facebook pare să facă un pas spre creatorii de conținut și va oferi posibilitatea de a cere o taxă userilor pentru a participa la un eveniment online/ Live.
Direcții pentru 2021:
Dacă există un lucru pe care l-am învățat anul acesta, acela este că noțiunea de „annus horribilis” – un termen introdus de Regina Elisabeta a II-a, există cu adevărat. :) Din fericire, acest lucru nu se aplică și lucrurilor faine apărute în Social Media în anul 2020 și de ce nu, 2021.
Un trend care cu siguranță va domina anul 2021 va fi utilizarea sporită a evenimentelror Live. În timp ce, în anul 2020, guvernele din întreaga lume au impus blocaje și carantină în efortul de a reduce răspândirea virusului, cei mai mulți consumatori au apelat la Facebook Live pentru doza lor periodică de contact social. Astfel, ne putem aștepta ca și brandurile să adopte această strategie pe măsură ce ne îndreptăm atenția către anul 2021.
Odată cu creșterea rapidă a pieței de realitate augumentată (AR) și realitate virtuală (VR) și având în vedere cât de repede a fost adoptată de către utilizatori și marile companii, această tehnologie are potențialul de a deveni una dintre cele mai populare tendințe din anul 2021.
Videoclipurile au fost stabilite de mult timp ca fiind conținutul preferat al utilizatorilor pe rețelele sociale. Deci, mai mult ca sigur nu va veni ca o surpriză faptul că acestea vor rămâne printre strategiile de marketing de top ale brandurilor, iar cum orice sfârșit de an vine la pachet cu un cadou, iată: videoclipurile între 60 de secunde și 5 minute performează cel mai bine. :)
Un al lucru cool lansat de Facebook în anul 2020 a fost serviciul de videoconferințe Rooms, prezent atât pe Facebook, cât și pe WhatsApp. Ce spuneți, va reuși să preia în anul 2021 popularitatea competitorului său, Zoom? Dacă nu se va ridica la nivelul aplicației de top de videoconferințe, cu siguranță se va afla printre primele în anul 2021.
Instagram a făcut o magie și a dat populației posibilitatea de a-și vedea mesajele private (direct messages) de pe desktop. Pe lângă Direct Messages, au mai introdus și opțiunea de a urmări LIVE-urile tot de pe desktop
O altă veste bună a fost faptul că după terminarea unui live pe Instagram, video-ul respectiv poate fi salvat direct în IGTV. Poate din cauza sau datorită faptului că în ultimele 9 luni tot mai mulți creatori de conținut au optat pentru realizarea Live-urilor și era păcat să se piardă toată munca.
Au deschis următoarea etapă a experienței de cumpărături prin adăugarea unei noi secțiuni de Shop în tab-ul de Explore, care va prezenta o gamă de elemente ce pot fi cumpărate dintr-un singur flux. Sursa: https://bit.ly/2CwOtFL
Vei putea rula ad-uri pe Instagram fără a fi necesar să ai o pagină de Facebook conectată.
Utilizatorii de Instagram pot crea camere de chat direct din inbox-ul lor. Acestea sunt găzduite în Messenger, astfel încât, în timp ce poți crea o cameră de chat în Instagram, va trebui totuși să schimbi pe Messenger pentru a te putea angaja în chatul video.
Instagram Guides (sau „ghiduri”, pentru cine are interfața în limba română) – prin intermediul lor poți agrega la un loc postări de pe Instagram într-un context, pe o temă. De exemplu: dacă alegi locuri, poți prezenta o locație, un orășel.
Iar cea mai importantă noutate a acestui an a fost Instagram Reels. Un nou atac ce vizează platforme ce nu aparțin Facebook, lansat în peste 50 de țări. Practic, dacă n-ai chef de TikTok faci Reels.
Direcții pentru 2021:
Cu peste un miliard de utilizatori activi în întreaga lume, un lucru este cert: Instagram se află pe lista platformelor celor mai folosite de câtre utilizatori și se pare că va fi în continuă creștere și în anul 2021. Astfel, o să vă doriți să știți care sunt tendințele anului 2021 pentru a le pune în practică.
Primul trend prezent și în anul 2021 nu are cum să nu aibă legătură cu Instagram Stories. Pentru anul viitor, toate semnele indică o utilizare din ce în ce mai mare a poveștilor atât de către utilizatori, cât și de către influenceri: 63% dintre aceștia au început să folosească poveștile mult mai frecvent în ultimul an.
Funcția de Reels a aplicației Instagram a fost lansată anul acesta în peste 50 de tări. Aceasta permite utilizatorilor să creeze și să editeze videoclipuri scurte de 15 secunde. Cu TikTok amenințat în SUA anul acesta, există o mare șansă ca Instagram Reels să devină printre cele mai importante trend-uri din anul 2021, în locul rivalului său.
Odată cu creșterea popularității cumpărăturilor online, alături de numărul de utilizatori Instagram, una dintre cele mai importante tendințe de care trebuie să ținem cont în anul 2021 este Instagram Shops. Spor la cumpărături în 2021 zic! #shoppingisfun
O imagine semnifică o mie de cuvinte, deci imaginează-ți ce pot face 3 sau 4 imagini. Postările de tip carousel pe Instagram au devenit unul dintre cele mai populare formate de la lansarea acestora, la începutul anului 2017. În 2020 și 2021 creșterea sa nu pare să vrea să se oprească cât mai curând. :)
TIKTOK
Au început să ruleze ad-uri pentru români – și o chestie foarte cool este faptul că poți targeta pe absolut toată lumea din România care este online într-un anumit interval.
Direcții pentru 2021:
În urma parteneriatului dintre Tiktok și Shopify, comerțul din cadrul platformei va deveni din ce în ce mai popular în anul 2021.
Având în vedere eficiența creșterii gradului de conștientizare a mărcii, provocările pe baza hashtag-urilor vor continua să fie printre principalele tendințe ale platformei TikTok.
Asteptați-vă ca în anul 2021 să vedeți mai mulți artiști și muzicieni colaborând cu alții și promovând muzică nouă după lansarea Stich.
LinkedIn a publicat un ghid despre cum pot fi utilizate instrumentele de evenimente virtuale și de live streaming. Personal, nu am urmărit Live-uri pe LinkedIN, dar poate au ajuns în feed-ul tău?
Tot ei au promis să ofere clienților caracteristici și soluții noi. Astfel, vor introduce noi instrumente de retargetare pentru ad-urile făcute pe această platformă.
De câte ori nu ai avut tu sau un cunoscut probleme cu pronunția numelui de familie? Eh, cineva din echipa LinkedIN a simțit asta pe propria piele și acum poți să îți ajuți conexiunile cu o înregistrare audio a numelui tău, pe care să o adaugi la profilul personal.
Direcții pentru 2021:
Până în anul 2020, companiile s-au mai preocupat de interviuri online și evaluări de la distanță, însă realitățile Covid-19 au determinat ca LinkedIn să creeze pentru prima dată un proces de recurtare virtuală end-to-end, sau mai pe românește: de la cap la coadă. Să mai zic că costurile ambelor părți au fost diminuate odată cu punerea în practică a acestui proces și că probabilitatea ca acesta să fie indispensabil în anul 2021 este una foarte mare?
Anul 2021 vine cu o veste bună pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM). LinkedIn va căuta modalități de a atrage IMM-urile prin lansarea unor funcții menite să ajute la construirea comunităților de fani delegați în jurul serviciilor sau produselor. Așa că daca ai vreun prieten care are o astfel de întreprindere, surprinde-l cu niște sfaturi utile. :)
În 2021, specialiștii în marketing vor dori să se concentreze pe construirea de relații, decât pe colectarea de conexiuni al căror scop este să renunțe la un pitch de vânzări după doar câteva interacțiuni. Conexiunile reale, de tipul 1:1 vor fi cele mai căutate pe LinkedIn în anul 2021.
YOUTUBE
Au anunțat un nou format care va face anunțurile video de pe YouTube mai „shoppabile” prin adăugarea de imagini de produs pentru a transfera traficul direct către paginile de produse ale mărcilor.
De asemenea, au pus la bătaie și o nouă modalitate de a cumpăra publicitate – YouTube Select, într-un efort continuu de a asigura marketerii că pot face asta în siguranță, oferind acces agențiilor de publicitate la o selecție limitată și de calitate superioară a creatorilor și editorilor.
Donații prin YouTube? Sigur, YouTube Giving – într-un chat Live sau printr-un buton, pentru organizațiile non profit.
Pentru că un lucru bun trebuie copiat, și YouTube se pregătește de lansarea Shorts (o variantă pentru TikTok).
Direcții pentru 2021:
Când vine vorba de partajarea video online, YouTube este, fără îndoială, destinația finală a oricărui utilizator. Datorită acestui lucru, specialiștii în marketing au apelat la YouTube pentru a dezvolta relevanța brand-ului și a simula strategiile lor de marketing.
În anul 2021, atenția consumatorilor se va îndrepta către videoclipurile care spun o poveste & ce modalitate mai bună de a spune o poveste captivantă decât printr-un flux Live?
Până în ultimii ani, creatorii din cadrul YouTube au controlat pe deplin crearea de conținut. Încă din anul 2020, lucrurile au luat o întorsătură cool – urmăritorii au avut ocazia de a decide conținutul, iar concurența fiind acerbă, propulsată de cererile urmăritorilor în creștere a condus creatorii de conținut către un nou nivel. Cu acest exemplu în minte, conținutul youtuberilor va deveni din ce în ce mai interactiv & fun în 2021, cel puțin asta prezic astrele :)
DIVERSE
Google Shoploop – Având în vedere că Facebook și-a propus să își promoveze în mod semnificativ ambițiile în materie de comerț electronic prin intermediul noilor magazine Facebook și Instagram, noua aplicație de comerț electronic, Google “Shoploop” le va permite oamenilor să își împărtășească experiențele cu produsele prin clipuri video scurte. Sursă: https://bit.ly/3hmjElT
Plăți prin intermediul WhatsApp – utilizatorii din Brazilia vor fi primii care vor putea trimite și primi bani prin intermediul aplicației, utilizând Facebook pay. În curând și pe ecranele (mobile) din România 🙂
Google Discovery Ads – După ce a anunțat prima dată opțiunea anul trecut, Google a pus la dispoziție Discovery Ads – te vei putea baza pe înțelegerea de către Google a intenției consumatorilor în timp ce aceștia derulează prin sursele Google preferate.