Top 10 cele mai creative campanii din ultimii ani

În publicitatea bunurilor de larg consum, creativitatea se măsoară în nivelul de popularitate, share of voice sau vânzările pe care un brand le dobândește.  

Este o provocare din ce în ce mai mare să găsești un insight care să aducă succes unei campanii creative, când impresia generală este că totul reprezintă un remix al unui remix. Partea bună este că lumea se schimbă, iar odată cu asta și sistemele de valori capătă alte valențe, ceea ce oferă posibilitatea unor unghiuri noi din care privim societatea, comunitățile, oamenii, obiceiurile de consum. Putem defini aceste unghiuri ca gândire laterală, prin intermediul căreia este pus în lumină un comportament sau o situație, iar de cele mai multe ori este suficient pentru a aduce schimbare, noutate și acțiune în rândul publicului vizat.  

Campaniile remarcabile reușesc să schimbe percepții, să propună soluții la o problemă a comunității, să propulseze brandul într-un spectru pozitiv (love brand) și în cele din urmă să aducă vânzări.   

Ne-am uitat atent la unele dintre cele mai creative campanii din ultimii ani din care cred că avem cu toții de învățat.

1. Nike – Crazy Dreams  

Odată cu celebrarea a 30 de ani de la celebrul “Just Do It”, Nike a demonstrat că headline-ul încă mai are rezonanță, comunică sens și are forța de a alimenta spiritul unei noi generații. “Just Do It” este mai mult ca niciodată despre a-ți urma propriile convingeri indiferent de vocile celor din jur sau de obstacole, limitări sau false concepții. Serena Williams, jucătorul NFL Colin Kaepernick și alții sunt exemplul viu că se poate, iar aparentele eșecuri construiesc de fapt baza unor reușite de necontestat.

Nike arată efortul din spatele reușitelor, momentele de visare și de durere, momentele de victorie și de forță pe care cel care crede într-un vis și și-l urmează le trăiește la o intensitate aproape supraomenească.

Nike a reușit să își ridice standardele deși și-a păstrat mesajul, folosindu-se de un fel de a vedea lucrurile care nu suportă compromis, renunțare sau lamentație. Just Do It înseamnă cel mai înalt vârf pe care umanitatea, aici prin sportivii săi, îl poate atinge. După campania din 2018, vânzările Nike au atins un vârf istoric, fiind declarată ca cea mai de succes campanie de la lansarea brandului.  

2. Not Just A Cadbury Ad – Cadbury Celebrations 

Anual, în octombrie, în India se sărbătorește Diwali – un festival al luminilor, celebrat de budiști și hinduși. Sărbătoarea simbolizează victoria spirituală a luminii în fața întunericului, a binelui în fața răului și a cunoașterii în fața ignoranței. Un prim insight pentru o campanie cu scop.

Cadbury, brandul de ciocolată, a reinventat semnificația cadourilor de Diwali iar printr-o campanie de awareness a reușit să își crească vânzările în India. Nivelul de vânzări scăzuse cu 50% în timpul pandemiei iar percepția consumatorilor se deteriorase din pricina scăderii venitului per capita. Nu doar pentru Cadbury, ci și pentru comercianții locali care s-au străduit să își țină micile afaceri în viață în timpul pandemiei.

Abordarea strategică a Cadburry a mers pe ideea de a transforma marketingul de brand într-un act de generozitate și un generator de generozitate perpetuă. Prin intermediul AI și cu un explainer din care oricine putea înțelege cum poate fi folosită tehnologia pentru a ajuta magazinele locale, brandul a reușit să transmită un mesaj constructiv, să ajute comunitatea, să obțină buzz și PR gratuit, în valoare estimată de 1,5M$.  

3. A Dad’s Job – Home Centre

Home Centre, un producător de mobilă, a lansat campania pentru a transmite un altfel de mesaj de Ziua Tatălui în Emiratele Arabe Unite. Au ales să pună în evidență rolul pe care mamele singure îl au în viețile copiilor. Aproximativ 15% din familiile din Orientul Mijlociu se dezvoltă fără o figură paternă și cu toate astea mamele singure sunt încă un tabu cultural, pe care Home Centre a vrut să îl aducă în atenție.

A Dad’s Job celebrează mamele singure și pe copiii lor. Campania a fost amplificată de influenceri, prezentată în media și show-uri de televiziune, iar implicarea brandului s-a extins printr-o investiție în workshopuri dedicate mamelor singure. Campania a strâns 1.1 miliarde de impresii. 

4. #ChickenWars – Popeyes 

Popeyes, un fast food din US, a folosit Twitter pentru a-și promova noul sandwich cu pui. Provocarea campaniei a fost majoră: o categorie competitivă și zgomotoasă, dominată de Chick-fil-A, care deținea mai mult de 50% din piața sandwichurilor cu pui. Cercetările au arătat că foarte mulți americani începuseră să devină inconfortabili cu principiile Chick-fil-A, care dona sume consistente către grupuri anti-LGBTQ și doreau să se îndrepte către o alternativă liberă de homofobie.

Popeyes a decis să își lanseze produsul prin campanii de PR și social media iar apogeul a fost atins printr-un tweet, ca răspuns la o postare Chck-fill-A. Cu 84.500 de retweet-uri și 318.400 de like-uri, 5000 de comentarii și mențiuni în emisiunile de știri, Popeyes a înregistrat un succes remarcabil.  

5. Courtside – Michelob Ultra 

În 2020, în timpul sezonului NBA, brandul de bere Michelob Ultra a lansat o campanie menită să-i crească popularitatea în rândul generației tinere, urbane, băutoare de bere. Sezonul NBA era aparent compromis de pandemie iar fanilor nu li se permitea accesul pe stadioane – vânzările la bere scăzuseră cu aproximativ 4% în timpul anului.

Michelob Ultra a încheiat un parteneriat cu Microsoft pentru a redefini digital modul în care fanii puteau participa live pe stadion la un meci NBA. Astfel, categoria tânără, urbană, consumatoare de NBA și bere a fost activată. Fanii NBA au fost invitați să scaneze sticla de bere pentru o șansă de a câștiga bilete cu acces digital pe stadion. Celebrități și influenceri s-au implicat în promovarea campaniei, iar canalele digitale și social media au amplificat mesajul. Berea a înregistrat o creștere de 32% a vânzărilor, milioane de ore de acoperire în peste 124 de jocuri de baschet și o creștere substanțială în reach și share of voice.    

 6. Skip the rinse – Finish  

Finish, brandul de detergent pentru masini de spălat vase si-a dorit să demonstreze că produsul său este eficient fără prespălare (în US). Finish se afla în mijlocul unui efort de creștere a cotei de piață  și s-a îndepărtat de mesajul axat pe eficiență.

Obiectivul a fost acela de  a inspira publicul american să își schimbe comportamentul atunci când vine vorba de spălat vase la mașină. Finish s-a poziționat strategic cu noua abordare. Printr-un ad de 30 de secunde și un bundle cu materiale video de câte 15 secunde, mesaje audio, digitale și conținut social media pentru a amplifica mesajul, vânzările Finish au crescut cu 33% an după an ca rezultat al campaniei.  

7. A New Jingle, A New Era – Good Humor 

Good Humor, compania producătoare de înghețată din US a sărbătorit 100 de ani de existență, motiv bun pentru a-si aduce în prezent istoria și a crește nivelul de popularitate în rândul Gen Z. Au decis să creeze un jingle pentru noua categorie de public și să confrunte o problemă controversată fără menajamente.

Deși foloseau de 100 de ani același jingle pentru rulotele de înghețată, au condamnat public rădăcinile rasiste ale melodiei transformată în jingle – “Turkey in the Straw”. Fragmentul audio a fost înlocuit cu un altul creat de RZA, un artist american popular în State. Campania a creat 3 miliarde de impresii, cu 100% impact pozitiv.  

8. Back To School – Sandy Hook Promise 

Sandy Hook Promise, un ONG american, și-a dorit să aducă în atenție felul în care masacrele din școlile americane pot fi oprite. În preajma începerii noului an școlar, Sandy Hook Promise a creat un ad prin care arăta semnele declanșării unui masacru și punea în același timp în evidență absurditatea unei astfel de realități. Ad-ul portretizează elevi care se laudă cu ustensilele și echipamentele lor back-to-school, pentru a deturna criminalul pe cale să îi ucidă.

Campania a fost un succes, cu atât mai mult cu cât mesajul a fost amplificat de influenceri care au intrat pe firul poveștii din ad și au portretizat elevi care își lăudau echipamentele back to school. Video-ul campaniei a fost vizualizat de 26 de milioane de ori în primele 24 de ore și a strâns în total 80 de milioane de vizualizări.   

9. Looks Like You Need to Let it Out – Business Iceland 

Business Iceland, un parteneriat public-privat, a lansat o campanie globală pentru a crea awareness și interes și pentru Islanda ca destinație de top post-pandemie. Turismul obișnuia să fie industria numărul 1 a Islandei, așa încât perioada de lockdown a reprezentat o amenințare vitală pentru economia țării. Sentimentul general de care toată planeta a fost cuprinsă – frustrare –  a reprezentat un insight valoros. Frustrarea se poate elibera prin țipăt, strigăte sălbatice care eliberează încărcătura emoțională.

Strigătul a reprezentat o unealtă terapeutică valorificată din plin. Business Iceland a poziționat camere live în 7 regiuni, a creat un website unde privitorii se bucurau de imagini cu cascade, plaje și stânci oceanice, au încheiat un parteneriat cu un terapeut și au invitat oamenii să își înregistreze zbierăturile acasă. Campania a avut ca rezultat 828 de prezențe în media editorială, 2.6 miliarde de impresii, o evoluție top of mind ca destinație de vacanță și intenție de cumpărare și $18 milioane ca valoare media.  

10. The Charli  – Dunkin’ 

 Dunkin’, un brand de cafea și gogoși a lansat o campanie în SUA pentru a-și construi credibilitate în rândul tinerilor și a genera dialog cu generațiile noi. Deși brandul obișnuia să fie numărul 1 în categoria de Iced Coffe, Gen Z a surclasat vedeta și și-a schimbat preferințele. Pentru puțin context, este foarte bine știut că Generația Z este extrem de sceptică față de advertising iar în materie de cafea, cold brew este prima alegere.

Pentru a cuceri noua categorie de public, Dunkin’ a lansat prima băutură creată de fani, The Charli, a inițiat o competiție pe TikTok și a integrat o campanie social media prin tactici de take-over ale canalelor cu conținut exclusiv. A folosit filtre AR, filtre de Instagram, stickere, video-uri tip vlog și dansuri “Charli”. Campania a dobândit mai mult de 4 miliarde de impresii, 250 de milioane de view-uri pe TikTok, o creștere a vânzărilor de cold brew și o evoluție de 60% a download-ului de aplicație. Dunkin’ a văndut mai mult de 400.000 de cold brews in primele zile de campanie.  

Concluzie

Ce au în comun toate campaniile care au adus rezultate remarcabile atât în percepția publicului cât și în vânzările de brand?

Au reușit să schimbe conversația la nivel de societate. Brandurile care au reușit rezultate extraordinare au un mod de gândire extra-ordinar. Au reușit să se îndepărteze de la natura produsului sau a serviciului oferit și și-au ales un scop mai înalt, o cauză demnă de adus în conștiința publică (A Dad’s Job, Back To School), o acțiune care poate face diferența (Skip The Rinse), o schimbare fundamentală care scrie istorie pentru brand (A new Jingle, A New Era) sau o reinterpretare a unei valori consacrate prin ancorarea în prezent și prin unghiul nou din care este văzută, percepută, comunicată.

Comunicarea a devenit mai mult despre sens și mai puțin o chestiune de entertainment, iar campaniile care au cele mai bune rezultate la nivel mondial demonstrează asta. Așa numitul “disruption” ține mai mult de luciditatea cu care este observată societatea și de conștientizarea și acțiunea către schimbare pozitivă. Se referă mai puțin la jocurile de cuvinte sau la execuții cu bugete imense. Poate că o astfel de evoluție este firească iar brandurile, acum, au puterea de a schimba semnificativ direcția în care merg comunități din societate în particular iar societatea ca întreg, în general.  

Join to newsletter.

Subscribe to our Digital Marketing
Monthly Newsletter. We never send spam.

Talk with us.

What’s next for your brand?
We’re here to help you achieve it.